piątek, 13 grudnia 2019

ROSE MADDER - Stephen King [recenzja]

Tytuł oryginału: Rose Madder
Wydawnictwo: Albatros
Tłumaczenie: Zbigniew A. Królicki
Liczba stron: 447
Gatunek: Horror, thriller
Moja ocena: 4+/6








Rosie Daniels to kobieta, która nie ma łatwego życia. Codziennie przeżywa dramat przez swojego męża Normana, szanowanego oficera policji, który zapewnia jej psychiczne i fizyczne tortury. Jednak miarka się przebrała, kiedy pewnego ranka po przebudzeniu dostrzegła kroplę krwi na prześcieradle. To sprawiło, że Rosie decyduje się w końcu uciec od katującego ją męża i szukać bezpiecznego schronienia. Ucieka do innego miasta, gdzie zostaje przyjęta do przytułku dla równie pokrzywdzonych kobiet i po kilku miesiącach udaje jej się wieść nowe lepsze życie. Poznaje nowych znajomych, dostaje ciekawą i dobrze płatną pracę, nabywa mieszkanie, nawet poznaje atrakcyjnego mężczyznę. Ale Norman nie zamierza jej odpuścić. Nie może się pogodzić z tym, że od niego uciekła, kradnąc na dodatek kartę kredytową. Jako policjant zna wiele sposobów, żeby odnaleźć i dopaść Rosie. Ten psychopata nie cofnie się nawet przed zabiciem niewinnych, żeby tylko ją odnaleźć i ukarać za to, co zrobiło. Na ratunek Rosie może przyjść pewna rzecz, o której nie zdaje sobie sprawy. To obraz nazwany 'Rose Madder', który pozwala przeniknąć do innego świata. Czy Rosie uda się uciec od męża i raz na zawsze zaznać spokoju?

Stephen King jest bardzo dobrym obserwatorem i znawcą ludzkich zachowań i emocji, dlatego w niemal większości jego książek zawarte jest wiele cech charakterystycznych dla powieści społeczno-obyczajowych i psychologicznych. W jego powieściach nie ma tylko elementów horroru czy thrillera służących stricte za część rozrywkową, pojawia się często właśnie ta obyczajowość i psychologia ukazujące ludzkie charaktery i otoczenie. Zawsze lubiłem te jego książki, gdzie stawiał na małomiasteczkowy klimat, czyli społeczeństwo i historia głęboko osadzone w jednym miejscu, gdzie możemy bardzo dobrze poznać wszystkich i wszystko. Przy Rose Madder może tego małomiasteczkowe charakteru jest mniej, ale psychologia postaci i obyczajowość jak najbardziej.

King postanowił napisać książkę na ciągle aktualny (niestety) temat dotyczący maltretowania kobiet. Stworzył bohaterkę, która przekonała się o tym dość dotkliwie, ale nie zamierzał jej tak z tym zostawić. Rose w powieści zdecydowała się zrobić coś, czego wiele kobiet na całym świecie w rzeczywistym życiu nie potrafi odważyć się zrobić. Ucieka od swojego męża oprawcy i udaje jej się, przynajmniej częściowo i do pewnego momentu, odzyskać i wieść normalne życie. Regeneracja, odnowa, nowe życie, ale jednak ciągły podświadomy strach, że oprawca ją odnajdzie. W książce oprócz wielu bohaterów (a właściwie bohaterek, bo przede wszystkim to te kobiety po przejściach) najważniejsi są Rose i jej mąż Norman. Autor świetnie zobrazował ich życie, zachowania, emocje i psychikę. I muszę przyznać, że bardzo mi takiego Kinga brakowało. Nie jest to jego najlepsza, a nawet jedna z najlepszych książek, ale zdecydowanie napisana w tym stylu, za który zacząłem go uwielbiać. Dodatkowo przemawia fakt, że książka jest bezbłędna od początku aż do końca, co nie zawsze mu wychodzi dobrze, bo często te finały nie przekonują mnie i wielu innych czytelników. Tutaj wszystko gra przez całą powieść i nawet ten element fantastyczny jako ucieczka i recepta na problem wypada dobrze.

Rose Madder powstała w tym samym dziesięcioleciu (nie bez powodu tak to ujmuję, bo fani Kinga dzielą jego twórczość na okresy z lat 60.,70.80. itp.), co dwie inne ‘kobiece’ jego książki („Gra Geralda” i „Dolores Claiborne”  oraz powstała po 2000 roku „Historia Lisey”). Kobiece, bo po prostu główny wątek skupia się na kobietach i ich dotkliwych problemach, z którymi muszą się zmierzyć. Przez to głównie mogą one przypaść do gustu właśnie płci pięknej, a to, że napisał to King, a nie kobieta, nie powinno budzić wątpliwości, bo jak już wspomniałem, on potrafi pisać takie książki. Chociaż osobiście do gustu przypadły mi "Rose...." i "Dolores....", a "Grę..." i "Historię..." uważam za najsłabsze (w sensie najmniej ciekawe dla mnie) na tle całej twórczości. Ale to tylko moje zdanie i w końcu nie da się zachwycać całością tak bogatej twórczości tego autora. 

Ogólnie rzecz biorąc po przeczytaniu Rose Madder jestem naprawdę zadowolony i ucieszony, że otrzymałem w końcu - chociaż to książkach z 1995 roku, która leżała mi na półce od kilku lat i czekała na swoją kolej - mistrza w starym dobrym stylu, który uwielbiam, bo niestety czytane przeze mnie książki w ostatnich miesiącach jakoś nie wywarły na mnie większego wrażenia. Zagrało mi niemal wszystko i bawiłem się przy tym bardzo dobrze. Właściwie to głównie powieść dla kobiet i fanów Kinga, ale jako pełnokrwisty mężczyzna zadowolony z tej książki myślę, że może spodobać się także innym czytelnikom, którym ta powieść znajdzie się w zasięgu ręki.

18 komentarzy:

  1. Nie porwała mnie ta książka. Czytana ładnych kilka lat temu (może za młody byłem), ale pamiętam, że taka średnia dla mnie była. Jeżeli przejście do innego świata + King to tylko Dallas :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może byłeś, bo to jednak książka z mocnym wątkiem i dość delikatnym. Ale co do tego świata to zdecydowanie Dallas. ;)

      Usuń
  2. Rose Madder doceniłam przy powtórnej lekturze i jest teraz w gronie moich ulubionych Kingów, chociaż paradoksalnie wątek paranormalny uważam za najsłabszy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A żebyś wiedziała, że ja też, dlatego przez tą fantastykę ocena niżej. Ale ogólnie King poziom jaki lubię. :)

      Usuń
  3. Twórczość autora ciągle przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Życie przychodzi z różnymi doświadczeniami.Nie wiem, czego doświadczasz, ale to jest moje krótkie świadectwo, jestem szczęśliwy, pisząc to, ponieważ znowu mam spokój w moim małżeństwie, a wszystko dzięki wspaniałemu człowiekowi o imieniu Dr Ajayi, on jest potężnym zaklęciem rzucający, który pomaga pogodzić spór między mną a moim mężem z zaklęciem miłosnym, mój mąż opuścił dom i mieszkał z inną kobietą przez 7 miesięcy, nie dbając o mnie i naszą 4-letnią córkę, finansowo mam się dobrze, ponieważ jestem bankierem, ale potrzebuję troskliwa opieka nad mężczyzną, ale mojego męża nie ma nigdzie blisko, błagam go, żeby wrócił do domu kilka razy, ale nic nie działa, poprosiłem nawet jego starszego brata o pomoc. Przeczytałem świadectwo mężczyzny, który opisał, jak dr Ajayi pomógł mu powstrzymać żonę przed rozwodem zaklęciem miłosnym, więc skorzystałem z jego kontaktu i wyjaśniłem mu swoje problemy, powiedział mi, co jest potrzebne do zaklęcia miłosnego, a ja dałem mu finansowanie na zakup za trzy dni mój mąż wrócił do domu. Kontakt: Viber / WhatsApp: +2347084887094 lub e-mail: drajayi1990@gmail.com w przypadku jakichkolwiek problemów nurtujących Twoje serce, a on pomoże Ci je rozwiązać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moc przywracania utraconej miłości lub przyciągania kogoś, kogo kochamy. Wykonywanie zaklęć miłosnych to jedna z najstarszych magicznych czynności wykonywanych przez ludzi. Love Magic polega na przywracaniu szczęścia, więc jest to część życia. Zawsze istnieją wewnętrzne powody, dla których para jest (i dlaczego nie są) w harmonii. Czasami może się zdarzyć, że pomimo miłości między partnerami brakuje harmonii i związek się kończy. Magia Dr Ibinoba Love jest doskonałą szansą, aby to naprawić. Czy masz problemy ze swoim życiem miłosnym? Walki? Dysharmonia? Myślisz o zakończeniu swojego związku? Często te problemy można naprawić, gdy nie jesteś w stanie, pomimo wielu prób spotkania się z wymarzonym partnerem, jestem bardzo podekscytowany, że odzyskam mojego byłego kochanka z pomocą tego wspaniałego dr Ibinoba. Ten wspaniały człowiek uratował moje rozbite małżeństwo i pomagał także wielu ludziom. Mój mąż zerwał ze mną, rozwodząc się ze mną, by poślubić inną dziewczynę. Po 5 latach rozbitego małżeństwa wciąż dostaję to, co moje. Z pomocą dr Ibinoba i teraz z radością podzielę się z tobą, że jest ktoś, kto uratuje twoje małżeństwo i przywróci ci rozbity dom, były związek i małżeństwo, jeśli masz jakiekolwiek małżeństwo w związku lub problemy zdrowotne, do których możesz się zwrócić do tego mężczyzny na jego numerze WhatsApp: +2348085240869, E-mail: dromionoba12@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Nazywam się Tiffany Lacey i jestem bardzo szczęśliwa, że ​​mogę opublikować na tym blogu, jak świetna czarodziejka pomogła mi przywrócić miłość do mojego życia. Wiem, że jest wiele kobiet takich jak ja, które zrobiły tak wiele, aby odzyskać swojego Męża, jestem tutaj, aby powiedzieć wam wszystkim, aby nie szukać dalej, ponieważ odpowiedź jest właśnie tutaj. Szczerze wierzę, że jeśli jest do pięciu rzucających zaklęcia, takich jak DR IBINOBA, ten świat byłby lepszym miejscem, widziałem ludzi narzekających na to, jak fałszywi rzucający zaklęcia obiecali im pomóc, ale nie mogli, ale z DR IBINOBA mówię ci, że twoje problem został już rozwiązany. Mój mąż i ja byliśmy osobno przez 3 LATA i nie mogłem znieść życia bez niego, próbowałem wszystkiego, aby go odzyskać, ale nic nie działało, dopóki nie zobaczyłem wielu świadectw o rzucającym zaklęcia wezwaniu DR IBINOBA i jak wspaniała jest jego praca . Skontaktowałem się z nim natychmiast i postąpiłem zgodnie z instrukcjami, które mi powiedziano, a w ciągu następnych 72 godzin zadzwonił do mnie mój były kochanek i był chętny do mojego przebaczenia, że ​​nie chciał niczego więcej niż mieć mnie w ramionach na zawsze. Poczułam tyle radości i szczęścia, że ​​znalazłam DR IBINOBĘ, mam nadzieję, że wszyscy tutaj znajdziecie moje świadectwo i odzyskacie męża w ciągu zaledwie 72 godzin. DR IBINOBA whatsapp +2348085240869, E-mail: dromionoba12@gmail.com... Jesteś następnym, który podzieli się swoim świadectwem z każdym

    OdpowiedzUsuń
  7. MOJA HISTORIA.
    Nazywam się Michelle Hall Spencer i rozwiodłam się z mężem, ponieważ mnie zdradzał, ale nadal go tak bardzo kocham, że szukałam pomocy i znalazłam dr Ogundele po kilku kłamcach w internecie. Dr Ogundele rzucił na mnie zaklęcie i w ciągu 24 godzin mój mąż wrócił do domu i poprosił mnie o wybaczenie, jest to bardzo potężne dla każdego, kto potrzebuje pomocy, aby skontaktować się z Dr Ogundele na WhatsApp i Telegram pod tym numerem: +27638836445. Jest uczciwym i potężnym człowiekiem. Wszędzie szukałem pomocy, w końcu pomógł mi tylko doktor Ogundele.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tu Kiana hebrajska, chcę powiedzieć światu, że jestem dziś szczęśliwa dzięki doktorowi Akharii, rzucającemu zaklęcia, który przywrócił mi mojego męża, kiedy myślałam, że straciłam go na zawsze. Pewnego wiernego dnia zobaczyłam serię zeznań w internecie o pomocy, jakiej udziela załamanym, więc postanowiłam skontaktować się z nim w sprawie mojego męża, który zostawił mnie bez słowa, po opowiedzeniu mu wszystkich moich problemów zapewnił mnie, że mój mąż wróci do mnie do domu, do pewnego momentu mu uwierzyłam i zrobiłam wszystko, o co mnie prosił... ku mojemu największemu zdziwieniu mój mąż, który nie chciał się ze mną widzieć, przyszedł do domu i płakał o przebaczenie i teraz żyjemy razem szczęśliwie, z wielką miłością i opiekę od niego. Masz problemy w swoim związku? Czy twój partner zerwał z tobą, a ty nadal go kochasz i chcesz go z powrotem? Masz problemy z finansami? Dr.Akharia jest odpowiedzią na wszystkie twoje problemy, skontaktuj się z nim przez e-mail: doctorakharia@gmail.com lub WhatsApp: +2347014241417

    OdpowiedzUsuń
  9. Nazywam się Douglas! Nigdy nie wierzyłem, że kiedykolwiek będę ponownie wolny od HSV, DR.Ibinoba dał mi powody do radości, byłem nosicielem wirusa HSV przez 2 lata i wszystkie środki i leki, których próbowałem w leczeniu, nie były dla mnie pomocne, ale kiedy pojawił się w Internecie i zobaczyłem wspaniałe świadectwo o DR.Ibinoba o tym, jak był w stanie wyleczyć kogoś z HSV 2, ta osoba powiedziała wspaniałe rzeczy o tym człowieku i poradziła, abyśmy skontaktowali się z nim w przypadku jakiegokolwiek problemu z chorobą, w którym DR.Ibinoba może być pomocny , więc postanowiłem spróbować, poprosił o moje informacje, które mu wysłałem, i powiedział mi, że zamierza przygotować dla mnie porcję leczniczą, którą chciał, abym przyjmował przez kilka dni, a po której powinienem wróć do szpitala na kontrolę, dobrze po przyjęciu całego leczenia przesłanego mi przez DR.Ibinoba, wróciłem do szpitala na kontrolę, a teraz potwierdzono, że HSV NEGATYWNY, przyjaciele, możesz skontaktować się z DR.Ibinoba na jakiekolwiek leczenie jakiejkolwiek choroby, ponieważ widziałem wiele świadectw różnych chorób, takich jak zapalenie wątroby, HIV AIDS, EPILE PSY, RAK, CFS i wszelkiego rodzaju problemy, z którymi się borykasz. Jest jedynym, którego mogę wam wszystkim polecić, skontaktuj się z nim pod adresem dromionoba12@gmail.com lub whatsApp go teraz +2348085240869

    OdpowiedzUsuń
  10. Jest Najlepszym Czarodziejem w Internecie, a jego wynik jest w 100% gwarantowany. Nazywam się Adrianna Filip Mój Mąż zerwał ze mną po 9 latach związku. Zaczęło się od małego nieporozumienia, po którym powiedział mi, że dobrze byłoby zrobić sobie przerwę, co chyba przerodziło się w zerwanie. Już mnie nie szuka, zablokował mój numer, a ludzie mówili, że widzieli go z inną kobietą, to sprawiło, że łzy napłynęły mi do oczu, bo mamy się pobrać, szukałem pomocy, aż trafiłem na tego uduchowionego człowieka o imieniu Dr Ibinoba, który pomogłem wielu osobom mającym problemy w związkach, rozmawiałem z nim o mojej sytuacji i opisał mi proces powrotu do ukochanej, zastosowałem się do jego wskazówek i dziś jestem szczęśliwy, bo mój mężczyzna wrócił po 5 miesiącach rozstania i jesteśmy teraz szczęśliwym małżeństwem. Jeśli potrzebujesz pomocy rzucającego zaklęcia w przypadku jakiegokolwiek problemu w związku, skontaktuj się z dr Ibinoba, aby uzyskać trwałe rozwiązanie. WhatsApp: +2348085240869, e-mail: dromionoba12@gmail.com, link do WhatsApp: wa.link/83szsw

    OdpowiedzUsuń
  11. POST Z WDZIĘCZNOŚCIĄ, KTÓRY MUSISZ PRZECZYTAĆ.
    Nazywam się Florence Hooper, jestem świadkiem dobrej pracy i uczciwości dr Ogundele. Jeśli potrzebujesz pomocy, aby odzyskać swojego kochanka, odbudować zerwany związek? Skontaktuj się z dr Ogundele. Ten człowiek jest uczciwy i potężny. Jego czat WhatsApp, czat Viber lub telegram: +27638836445. Możesz mu też podziękować ode mnie, przywrócił mi męża po 5 latach rozłąki. Ten człowiek przyniósł pokój w moim małżeństwie, a jego zaklęcia są nieszkodliwe.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy potrzebujesz pożyczki???? Pożyczki osobiste lub pożyczki biznesowe ???? Porozmawiaj ze mną o tym. IMIĘ I NAZWISKO KONTAKTOWE: Pan Petr Buzek, Zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem::::::petrbuzekloanfirm@gmail.com
    Whatsapp teraz: +639773415435

    OdpowiedzUsuń
  13. nazywam się Carolin. Chcę skorzystać z tej okazji, aby podziękować ci, doktorze Omoogun, w Afryce jest najlepszym rzucającym zaklęcia miłosne. Miałem problemy w związku i nie wiedziałem, jak odzyskać ukochanego, więc trudno mi połączyć się z Internetem aby wyszukać w Internecie, jak zdobyć prawdziwego rzucającego zaklęcia, znalazłem dr omooguna, więc natknąłem się na wiadomość mówiącą o dr omoogunie i tym, co zrobił, więc powiedziałem sobie, niech też spróbuje. w takim razie wszystko, co mój kochanek wrócił do mnie, jeśli chcesz się z nim skontaktować tutaj, to... https://omoogunspellcaster.wixsite.com/website omooguntempleofanswer@gmail.com WhatsApp +2348139012331

    OdpowiedzUsuń
  14. Mój chłopak wrócił do mnie przy pomocy doktora ISIKOLO i jestem naprawdę pod wrażeniem
    Witam wszystkich, jestem Bożena Chorążycki. Kiedy straciłam wszelką nadzieję na przywrócenie prawidłowego związku między mną a moim chłopakiem, poszłam do Internetu w poszukiwaniu pomocy, przeczytałam i skontaktowałam się z dr ISIKOLO, który przyszedł i wszystko naprawił, a ja będę go cenić przez resztę mojego życia. Zbyt wiele razy przeżyłam traumę emocjonalną z powodu niekończących się problemów, jakie miałam z moim mężczyzną, co doprowadziło do naszego rozstania, dlatego szukałam pomocy i dowiedziałam się o dr ISIKOLO, który przyszedł mi na ratunek. Opowiedział mi o procedurach i nalegał, abym się do nich zastosował, co chętnie zrobiłem i nie opóźniał procesu rozwiązywania moich problemów, a wynik otrzymałem w ciągu zaledwie 2 dni, jak mnie zapewniał. Nie zawracaj sobie głowy szukaniem pomocy gdzie indziej, ponieważ on jest zbyt dobry w pomaganiu ludziom. Jest godny zaufania i uczciwy, więc napisz do niego teraz SMS-em za pośrednictwem WhatsApp: +234-8133261196 lub jego e-mail: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Oryginalni Hakerzy to najlepsze rozwiązanie na odzyskanie skradzionej kryptowaluty. Pomogli mi odzyskać utracone tokeny po tym, jak padłem ofiarą oszustwa phishingowego w Telegramie, podczas którego napastnicy uzyskali dostęp do mojego portfela i ukradli wszystkie moje monety. Z pomocą oryginalnych hakerów udało mi się odzyskać łącznie 11,8 BTC i 6,479 ETH w ciągu 2 dni od złożenia mojej sprawy. Skontaktuj się z GENUINEHACKERS000@GMAIL.COM lub za pośrednictwem WhatsApp +1 (260) 218-3592, aby uzyskać niezawodne i wydajne usługi odzyskiwania.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, nazywam się Andrea Burzyński i tak jak wiele innych osób, serdecznie dziękuję doktorowi Isikolo za pomoc i rozwiązanie moich problemów. Byłam zaślepiona zazdrością i niepewnością, co spowodowało chaos w mojej relacji z narzeczonym, a on nie mógł się oprzeć moim kłopotom i mnie zostawił. Po tym, jak zdał sobie sprawę, że posunąłem się za daleko we wszystkim, co mu zrobiłem źle, tylko po to, aby przeprowadził się do innego miasta i straciłem wszelkie możliwości, aby się z nim skontaktować i przeprosić. W tym momencie wiedziałem, że potrzebuję pomocy, aby go odzyskać, więc musiałem skontaktować się z doktorem Isikolo. Okazał wiele troski, więc powiedziałam mu wszystko i zgodziłam się, że to moja wina, a on zapewnił mnie, że go odzyska i przywróci miłość i szczęście, które dzieliliśmy, co też zrobił. Tak jak obiecałem, po 48 godzinach Thompson zadzwonił do mnie, a ja przeprosiłem za wszystko i zaprosił mnie do siebie, abyśmy mogli pogodzić się i znów być razem. Dziękuję doktorowi Isikolo za wszystko i szczerość w pomaganiu ludziom. Po prostu napisz do niego SMS-a na WhatsApp +2348133261196 lub wyślij e-mail na adres: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń